top of page

20%
Sociaal agogisch, psychologisch & pedagogisch

10%
Specifieke onderwijsopleiding

10%
Audiovisuele en beeldende kunsten

10%
Economie & handelswetenschappen

10%
Industriële, technologische en toegepaste wetenschappen

10%
Politieke en sociale wetenschappen, rechten, criminologie

10%
Taal & letterkunde, geschiedenis, kunstwetenschappen

20%
Architectuur, gezondheidszorg, geneeskunde, exacte wetenschappen, godsdienst of uniformberoepen

Ze zeggen dat steiner alumni niet klaar zijn
voor de maatschappij.

FOUT

First things first. De méést gestelde vraag ooit tackelen.

Hier is 'ie: is mijn kind klaar voor de toekomst na de middelbare steinerschool?

Voor welke vervolgopleidingen, zowel bachelor als master, kiezen oud-leerlingen van middelbare steinerscholen? Wel... Dit zijn de officiële cijfers.

GLORIA MONSEREZ

Presentatrice, actrice, zangeres
en Ketnet-wrappe
r

"Veel mensen denken dat Steiner een KSO-richting is, maar het is wel degelijk ASO. De misvatting bestaat ook dat je niets moet doen op zo’n school. Mijn opleiding heeft me klaargestoomd om hard te werken aan de hogeschool. Ik heb geleerd om goed op mezelf te werken en aan zelfreflectie te doen. Dat heeft me geholpen om mijn studies te combineren met mijn job. Ik ben dit jaar amper naar de les kunnen gaan, dus ik moest wel zelfstandig leren. Het is heel handig als je dan geleerd hebt om jezelf te evalueren."

Bron: Humo - Guido

FRANCES LEFEBURE

Pas afgestudeerd in Bedrijfsmanagement
afstudeerrichting KMO-management

We moeten stoppen met mensen hun waarde af te meten aan punten.

Om niet naar school te moeten, deed Frances heel vaak alsof ze buikpijn had. "Mijn ouders hadden dat ook wel door, en zijn dan op zoek gegaan naar een andere school." Uiteindelijk is ze op een Montessorischool terechtgekomen, waar de aanpak haar véél beter lag. 

Bron: Radio1

ARMAND DEVLAMINCK

Pas afgestudeerd in Bedrijfsmanagement
afstudeerrichting KMO-management

"De Steinerschool bood mij een warme omgeving waar verbinding centraal stond tussen leerlingen en leraren.

De brede aanpak van de ASO-richting stimuleerde diverse interesses en achtergronden, wat na het middelbaar resulteerde in diverse studiekeuzes. De manier waarop de cognitieve vakken werden gegeven, betrok me meer bij de leerstof. Stages in binnen- en buitenland waren voor mij een enorme meerwaarde, omdat ze mijn persoonlijke interesses verhelderden.

Voor mijn kinderen later zou ik opnieuw voor een Steinerschool kiezen vanwege de ruimte voor creativiteit, de focus op persoonlijke ontwikkeling en het bredere perspectief dat het onderwijs biedt."

Bron: de Troubadour

GRIET MESSIAEN

Kleuterjuf in de Steinerschool 
Koningsdale Ieper

"Mijn hele schoolloopbaan heb ik bijna volledig doorgebracht op de Steinerschool, van peuterklas tot en met de 10e klas. Ik ben dankbaar voor de warme en stimulerende omgeving, waar ik niet alleen academisch leerde, maar ook mijn creatieve talenten kon ontwikkelen. De kleine, hechte gemeenschap zorgde voor langdurige relaties met klasgenoten en leraren, wat ik enorm waardevol vond. Na mijn schooltijd ben ik kleuterjuf geworden aan dezelfde Steinerschool waar ik zelf zoveel heb geleerd. Voor mijn kinderen zou ik ook weer voor een Steinerschool kiezen, omdat ik heb gezien hoe deze benadering hun welzijn en ontwikkeling bevordert."

Bron: De Troubadour

OVER ALLE

VOOROORDELEN

ZE ZEGGEN DAT...
 

Ze zeggen dat er niet voldoende structuur is
in vergelijking met klassiek onderwijs.

FOUT

 

Het idee dat het steineronderwijs onvoldoende structuur biedt in vergelijking met klassiek onderwijs is een misverstand. Hier zijn enkele punten om dit te weerleggen: 

Ze zeggen dat steineronderwijs ouderwets is
en niet mee is met de technologie.

FOUT

 

Technologie wordt wel degelijk geïntegreerd in steineronderwijs, maar op een leeftijd die passend is voor de ontwikkeling van het kind. Dit zorgt ervoor dat kinderen eerst fundamentele vaardigheden ontwikkelen voordat ze zich richten op digitale geletterdheid.

Gezien wij middelbaar onderwijs aanbieden hebben al onze studenten dus zeker toegang (en lessen) die helemaal aangepast zijn op de moderne wereld.

Ze zeggen dat studenten niet moeten voldoen aan dezelfde doelstellingen en dus een academische achterstand hebben.

FOUT

 

Het idee dat studenten van het middelbaar steineronderwijs niet aan dezelfde doelstellingen hoeven te voldoen en daarom een academische achterstand hebben, is een misverstand.

 

Hier enkele feiten: 

DUIDELIJKE DAGINDELING

 

Het steineronderwijs heeft een gestructureerde dagindeling met vaste tijden voor verschillende activiteiten, inclusief academische vakken, kunstzinnige activiteiten en praktische werkzaamheden.

ONTWIKKELINGSGERICHT

Het curriculum is zorgvuldig afgestemd op de ontwikkelingsfasen van kinderen, wat zorgt voor een gestructureerde en leeftijdsgebonden opbouw van kennis en vaardigheden.

PERIODE ONDERWIJS

In het steineronderwijs worden vakken vaak in blokken van meerdere weken (epocha-lessen) gegeven, wat zorgt voor diepe en geconcentreerde studie van een onderwerp. Dit biedt een duidelijke en consistente structuur gedurende deze periodes.

KLASSENLERAAR CONTINUÏTEIT

Studenten hebben vaak dezelfde klassenleraar voor meerdere jaren, wat continuïteit en een stabiele leeromgeving biedt.

MY FUTURE STARTS HERE

© 2024 by DE TROUBADOUR

INFO@TROUBADOUR.BE

056 12 34 56

FACEBOOK

INSTAGRAM

LINKEDIN

LANDELIJKE EXAMENVEREISTEN

Onze studenten moeten voldoen aan dezelfde landelijke examenvereisten en behalen vergelijkbare resultaten als studenten uit traditioneel onderwijs.

KRITISCH DENKEN

Het curriculum van steineronderwijs legt een sterke nadruk op kritisch en creatief denken, wat studenten voorbereidt op hogere academische prestaties en probleemoplossende vaardigheden.

SUCCES NA SCHOOL

Veel oud-studenten van steinerscholen slagen goed in het hoger onderwijs en in hun professionele carrières, wat aantoont dat ze geen academische achterstand hebben.

 

Het draait om de student, we zeiden het al. En over hun natuurlijk talent, hun unieke dromen en hun eigen capaciteiten.

 

Dat resulteert ondertussen in een heel arsenaal aan vakgebieden bij onze afgestudeerden.

Er zitten topdokters tussen, ijzersterke schrijnwerkers, befaamde advocaten en gepassioneerde leerkrachten.

Hieronder een paar voorbeelden. Herken jij er een paar?

*Wist je dat ook Tine Embrechts, Coely, Bent van Looy en Frances Lefebure steiner alumni zijn?

Ze zeggen dat steineronderwijs zweverig is.

FOUT

In steinerscholen wordt een vast lesprogramma aangeboden met een aantal leergebieden waar persoonlijke creativiteit van belang is. Leerkrachten proberen de leerlingen wel vanuit een antroposofisch blikveld te benaderen.

 

Dat betekent dat we het kind ruimer bekijken dan alleen zijn schoolse prestaties.
Er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de voorgeschiedenis, de talenten en het temperament van ieder kind.

bottom of page