top of page

A-STROOM

Alle kinderen uit basisscholen die een getuigschrift basisonderwijs behaalden, zijn welkom in de zevende klas (1ste jaar middelbaar) zowel diegenen die reeds school liepen binnen de steinerpedagogie als daarbuiten.

 

Dit betekent dat we een A-Stroom hanteren met een doorstroomfinaliteit (het vroegere ASO), en dat we leerlingen voorzien van een brede kennisbasis die hen de mogelijkheid en bagage geeft om na de middelbare steinerschool en bewust van hun talenten alle mogelijke richtingen uit te gaan (hogeschool, universiteit, vakopleidingen, de werkvloer, etc…)

Concreet onderwijzen we dus de doorstroomfinaliteit (ASO) die in het traditionele onderwijs te vinden is waar vooral het hoofd (DENKEN) aangesproken wordt, we leggen er nog 2 lagen rond, 1e laag het hart (VOELEN) en 2e laag de handen (DOEN). Door deze 3 ledigheid in balans aan te bieden kunnen leerlingen zich het beste ontwikkelen en zijn ze helemaal klaar voor de wereld van vandaag en die van morgen.

HET POTENTIEEL 
VAN ELKE LEERLING

De huidige samenleving produceert ongelooflijk veel talentmisfits. Nog nooit hebben we zoveel burn-outs gezien en worden we geconfronteerd met mensen die bezwijken onder druk. Een groot deel van deze druk vindt zijn oorsprong in het onderwijssysteem. Kinderen, jongeren, en studenten krijgen dagelijks kennis in hun hoofd gepompt, waarbij ze voortdurend worden blootgesteld aan angst: angst voor examens, angst om niet goed genoeg te presteren, angst om te “zakken”, en angst om hun ouders of omgeving teleur te stellen. Deze angst werkt verlammend en zorgt ervoor dat mensen het zicht op zichzelf verliezen.

 

Het huidige onderwijssysteem richt zich vaak op het verzamelen van algemene kennis, wat resulteert in een sterk resultaatgerichte benadering. Ongeacht of een kind al rijp is of zijn eigen talenten heeft ontdekt, ligt de focus op prestatie en resultaat, wat een enorme druk legt op een kind in volle ontwikkeling.

 

Het initiatief voor het oprichten van een middelbare steinerschool is ontstaan vanuit de gezamenlijke visie dat kinderen en jongeren zichzelf moeten kunnen ontdekken. Vanaf de geboorte begint een geweldige ontdekkingsreis, waarbij elk jaar nieuwe werelden en inzichten biedt. Wij zien het als een voorrecht om kinderen te begeleiden in deze reis, waarbij ze zich ontwikkelen tot sterke, zelfverzekerde jongvolwassenen die stevig geworteld, volledig bewust, kritisch en met een goede kennis van hun eigen talenten het volwassen leven tegemoet kunnen treden.

INTERVIEW MET EEN STEINERLEERKRACHT

Kan je de steiner methodiek samenvatten in een paar kernwoorden?

Drie sleutelwoorden in onze pedagogie zijn verbinding, integratie en menswording. En in die volgorde…

De leerkrachten en leerlingen verbinden zich met de leerstof op een geïntegreerde manier zodat de kwaliteiten van de leerling naar buiten komen en kunnen bloeien.

Is er een groot verschil tussen een lagere steinerschool en een middelbare steinerschool?

De gewoonten in een middelbare school zijn anders dan in de lagere school: er zijn meer vakken, er zijn meer verschillende leerkrachten, er zijn nieuwe klasgenoten en de leerstof is uitdagender of zelfs helemaal nieuw. Met al die nieuwigheden kan de leerling zich leren verbinden. De leerkrachten zorgen voor een veilige sfeer, een rustig begin en een doorlopend proces van elkaar leren kennen, de werkwijze van alle vakken leren kennen en zichzelf -met alle kwaliteiten en valkuilen- leren kennen. De leerstof is daarbij ontwikkelingsstof en geen doel op zich.

Wat bedoel je daar juist mee?

Doordat de leerstof ingebed is in een proces tot groei werken we integrerend. De leerlingen hebben veel methodes om te leren. Via het brein, het enthousiasme of interesse, de wilskracht, het alleen-maar-doen en het experimenteren, het luisteren of zich vervelen.


Al die aspecten van het leren raken we aan in de lessen en verbinden we met elkaar: denken, voelen en handelen kunnen niet los van elkaar gezien worden.

Wat is voor jou hét grote voordeel aan steineronderwijs?

Het periodeonderwijs. De toekomst van het kind zit al in het kind zelf. Hij/zij/die zal die toekomst zelf vorm geven en dus ook de toekomst van onze aarde. De leerling leert in onze pedagogie alle kwaliteiten en valkuilen van zichzelf kennen. Welke leeringang is voor mij het gemakkelijkst? Welke kant van mezelf kan ik nog ontwikkelen? Heb ik moeite met volhouden? Waarom snap ik iets niet? Ben ik een leider in de groep of wil ik dat worden? Enzovoort! Die ontwikkelingsvragen komen via onze lesinhouden naar boven al dan niet bewust en brengen zo de leerling van een lagere schoolkind tot -in de 12de klas- een jong volwassene die zelf denkend, respectvol en de juiste keuzes makend in de wereld kan stappen

VAKKEN DIE DENKEN ONTWIKKELEN

- Wiskunde - Nederlands - Frans - Engels - Aardrijkskunde - Geschiedenis - Fysica - IT

VAKKEN DIE VOELEN AANSPREKEN

- Tekenen - Schilderen - Boetseren - Muziek - Vreemde talen met poëzie - Verhalen met verschillende culturen - Vakken waar we (leren) samenwerken - Toneel

VAKKEN DIE OP DOEN GERICHT ZIJN

- Turnen - Dans - Handwerken - Tuinbouw

RUDOLF STEINER

We baseren onze onderwijsmethode op de Rudolf Steinerpedagogie waar we onderwijs voor de toekomst geven, omdat kinderen de toekomst zijn! De gebruikte methodiek is sterk gericht is op het welbevinden van ieder kind. De pedagogie is zo ingericht dat leraren ernaar streven om leerlingen op 3 vlakken aan te spreken namelijk hoofd (DENKEN), hart (VOELEN) en handen (DOEN). We beschrijven dit ook als de 3 ledigheid.

We richten onze vakken ook zo in dat de 3 ledigheid in balans terug te vinden is binnen de vakken die we aanbieden:

bottom of page